هفته گذشته بود که براساس تصمیم دولت واردات بنزین سوپر توسط بخش حقوقی که مورد تأیید وزارت نفت است آزاد شد و براساس مصوبه دولت فروش این نوع بنزین به صورت غیر یارانه‌ای و مجزا از زیر ساخت‌های توزیع سوخت یارانه‌ای خواهد بود.

قیمت بنزین سوپر براساس اعلام نشریات بین المللی بین یک تا دو دلار است اما با این حال به دلیل چند نرخی بودن ارز در کشور ما مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره قیمت بنزین سوپر که رسانه‌ها منتشر شد واکنش نشان داد و گفت: بنزین سوپر وارداتی با نرخ آزاد بین‌المللی عرضه خواهد شد و جزئیات بیشتر آن به‌زودی اعلام می‌شود.

این مسئله موجب شد تا برخی از کارشناسان انرژی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کنند که دولت با این کار به دنبال آزادسازی قیمت بنزین معمولی است که البته به نظر می‌رسد این تحلیل زیاد واقعی به نظر نرسد اما مسئله اینجا است که احتمالاً می‌توان در نظر گرفت که بنزین در ماه‌های آینده سه نرخی شود.

موضوع ناترازی در مصرف بنزین موضوعی است همواره توسط مسئولان ارشد دولتی بیان شده است و از گفته مسئولان چنین برداشت می‌شود که دولت طرح و برنامه‌ای برای قیمت بنزین در سال آینده دارد موضوعی که توسط نمایندگان مجلس در جلسه تقدیم لایحه بودجه نیز مطرح شده بود.

رابطه مستقیم قیمت بنزین با گرانی

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در رابطه با موضع رسمی دولت درباره قیمت بنزین را اعلام کرده است. گفته بود: با توجه به ناترازی شدیدی که در حوزه انرژی وجود دارد، به هر حال دولت باید تصمیم جدی درباره بنزین داشته باشد. و با توجه به اینکه ناترازی انرژی موضوع جدی است و نیازمند تصمیم‌گیری با بررسی تمامی ابعاد است؛ تصمیم‌گیری که اعم از سیاست‌های قیمتی، غیرقیمتی، افزایش بهره‌وری، واردات خودرو، توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش ظرفیت تولید باشد.

اگرچه خانلو در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان کرده سیاست دولت، کنترل و کاهش مصرف از طریق سیاست‌های غیرقیمتی است اما صحبت‌های ابتدایی او به همراه آزاد سازی واردات بنزین سوپر این خبر را می‌دهد که احتمالاً به زودی شاهد تغییر و تحولات قیمت بنزین باشیم.

راهکار غیرقیمتی کمیسیون انرژی برای مدیریت مصرف مطرح شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۴ در مجلس به اصلاحاتی که کمیسیون انرژی برای ارتقاء لایحه بودجه در حوزه انرژی انجام داده اشاره کرد و گفت: حذف سهمیه سوخت خودورهای گران قیمت وارداتی ازجمله راهکارهای غیرقیمتی مدیریت مصرف است که توسط کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق بودجه جهت بررسی و تصویب پیشنهادات داده شده است.

مالک شریعتی نیاسر با اشاره به بررسی‌ها و اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون انرژی بر روی بندها و احکام مرتبط با نفت و بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، گفت: شفافیت منابع و مصارف شرکت‌های تابع وزارت نفت، ترسیم دقیق‌تر درآمدهای نفتی حاصل از صادرات و فروش داخلی وزارت نفت نسبت به آنچه در لایحه آمده، پیش‌بینی سهم ۳ درصدی مناطق محروم و افزودن سهم حساب بهینه‌سازی -که در لایحه نیامده بود- پس از انجام بررسی‌های لازم توسط کمیسیون انرژی در لایحه دیده شد تا در کمیسیون تلفیق بودجه جهت تصویب مطرح شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین به ایجاد تنوع در سبد سوختی به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های رفع ناترازی حوزه حمل و نقل سبک کشور در لایحه بودجه تاکید شد، بدین معنا که درصد بسیار خوبی را توسعه به CNG، گاز مایع و خودروهای برقی اختصاص دهیم که البته این تصمیم در راستای اجرای قانون برنامه هفتم نیز است.

وی با بیان اینکه تاکنون در بحث راهکارهای غیرقیمتی مدیریت مصرف نیز پیشنهادات خوبی در کمیسیون انرژی جهت ارائه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است، افزود: ازجمله این راهکارها حذف سهمیه سوخت خودورهای گران قیمت وارداتی و ارتقاء سامانه سوخت کشور است چراکه با تقویت این سامانه از شبکه بانکی کشور استفاده خواهد شد، البته وزارت نفت نیز خود پذیرفته است که سامانه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو انتقال داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین بر اجرای مصوبات برنامه هفتم در بودجه ۱۴۰۴ نیز همچون بارنامه‌های الکترونیکی خودورهای سنگین و اصلاح سوخت معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز به دلیل قاچاق بسیار و مصارف غیربهینه تاکید شد