یک عضو کمیسیون صنایع و معادن از پیشنهاد مجلس برای افزایش رقم تخصیصی به واردات خودرو به ۳میلیارد دلار خبر داد و تصریح کرد که واردات مُسکنی برای بازار خودروی کشور است.

محمدامین حیدری/ در بازار خودرو مانند هر بازار دیگری عرضه و تقاضا که برابر نباشد تعادل بازار به هم می‌ریزد و قیمت‌ها هم از این شرایط تاثیر می‌پذیرد، در همین حال عرضه در بازار خودروی ایران به بهانه حمایت از تولید داخل، اشتغال پایدار و بومی در ۵۰ سال گذشته محدود و انحصاری بوده و خودروسازان هم انتظار دارند مردم در برابر عرضه محصولاتی با کیفیت و ایمنی پایین و در مقابل قیمت بالا گله‌ای نداشته باشند.

واردات خودرو به نفع چه کسانی است؟

یک کارشناس بازار خودرو گفت: متاسفانه برخی سیاست‌مداران در ذهن مردم جاانداختند که واردات خودرو در این موقعیت موجب رقابت می‌شود در حالی که سیاست واردات خودرو فقط برای نجات پول‌های بلوک شده ثروتمندان است.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در واقع مشکلات با واردات خودرو رفع نمی‌شود و به نفع مردم و خودروساز نیست بلکه فقط با تغییر سیاست‌گذاری‌های دولت نظیر عدم قطعی برق، برقراری روابط بین‌المللی و اصلاح سیاست‌های گمرکی می‌توان راه‌حلی برایشان پیدا کرد.

وی افزود: اگر قرار بود کیفیت خودروها بالا برود طی سال ۹۱ که ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شد، اتفاق می‌افتاد. طی ۸ سال گذشته ایران خودرو و سایپا ۲۲۰ هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و هر کدام ازشرکت‌های ۴ تا۵ مدیر عامل عوض کردند، اما شاهد بودیم که اوضاع روزبه‌روز بدتر شده است.

کاکایی در پاسخ به این سوال که اعمال تعرفه واردات خودرو به نفع مردم، خودروساز و یا دولت است، گفت: تعرفه و مالیات را برای مدیریت جامعه تعریف کردند تداعی این دوگانه در ذهن‌ها که اعمال تعرفه بر واردات خودرو به نفع مردم، خودروساز و یا دولت است ریشه در عملکرد دولت دارد و نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی دولت ازدست رفته است.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: طبیعتا باید برای واردات خودرو تعرفه در نظر بگیرند در واقع این رویکرد در جهت بهینه‌سازی منافع ملی طراحی شده که ضمن ایجاد درآمد برای دولت موجب تعادل‌بخشی بین تولید داخل و تجارت بین‌الملل می‌شود که در نهایت به نفع ملت است و در مقیاس جهانی هم تعرفه بالایی نیست.

وی گفت: آمریکا هم که یک کشور کاملا کاپیتالیسم است برای واردات خودروهای برقی چینی تعرفه صددرصدی تعیین کرده است مسلما اگر چنین اقدامی ‌انجام ندهد صنایع و سرمایه‌گذاران زمین می‌خورند همچنین موجب بیکاری و فرار سرمایه می‌‌شود.

کاکایی تاکید کرد: بنابراین اگر عده‌ای می‌گویند تعرفه باید پایین بیاید نظریه درستی نیست چرا که واردات تهدیدی برای تولید داخلی به شمار می‌رود و به همین دلیل آمریکا و کشورهای اروپایی تعرفه برای واردات خودرو در نظر می‌گیرند.